Arany, Dr. Virág (2024) Az integrácó 65 szemszögből: a soproni és egy környékbeli község pedagógusainak véleménye az együttnevelésről. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
SZAKDOLGOZAT Pdf.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Az integráció személyi feltételei közül szakdolgozatomban a pedagógusok kulcsszerepére fókuszáltam: az együttnevelés sikerességében meghatározó az integrációval kapcsolatos gondolkodásmódjuk, illetve a sajátos nevelési szükségletű tanulókhoz fűződő viszonyulásuk. Kutatásom célja a speciális nevelési szükségletű és többségi tanulók együttnevelésével járó kihívások, nehézségek, valamint az integrációval járó sikerélmények és pozitív hatások felmérése egy községi és a soproni általános iskolák pedagógusainak véleménye alapján. Ennek érdekében két kérdőívvel dolgoztam: az egyik az integráló intézmények adatait gyűjtötte össze, a másik a pedagógusok véleményét tárta fel. A megkérdezett iskolák közül hat küldte vissza számomra a válaszokat, illetve összesen 65 pedagógus osztotta meg velem az együttneveléssel és a sajátos nevelési igényű tanítványokkal kapcsolatos vélekedéseit. Három hipotézist fogalmaztam meg, melyeket az eredmények csak részben támasztották alá. Az első feltételezésemet tekintve igazolódott a pozitív összefüggés a pedagógusok szakmai tapasztalata és az integráció támogatása között, de önmagában ez nem elégséges feltétel, hiszen az együttnevelést számos más tényező befolyásolhatja. A második hipotézisemből megerősítést nyert az, hogy az integrációt elutasító pedagógusok véleménye szerint a mindennapi kihívások, nehézségek forrása első sorban az osztályon belüli SNI-s tanulók létszámának növekedése, ugyanakkor a fogyatékosságból fakadó negatív személyiségjegyeket (pl.: motiválatlanság, csökkent önbecsülés), az általuk felállított sorrend szerint – a vártnál - kevésbé tartották meghatározónak. A harmadik feltevésemből igaznak bizonyult az, hogy a pedagógusok a kisebb osztálylétszámban és állandó gyógypedagógus szakmai segítségében látják az integráció hatékonyságának javulását, ugyanakkor az együttnevelést támogató csoport az integrációval és a sajátos nevelési igényű tanulók nevelésével-oktatásával kapcsolatos szakmai felkészültséget meghatározóbbnak vélték, míg az együttnevelést elutasító pedagógusok a pedagóguslétszám optimalizálását ennél fontosabbnak tartották. A kutatásom rávilágít arra, hogy az integráció kérdése mennyire összetett, komplex már akkor is, ha csak 65 szemszögből nézzük. Teljes, átfogó és reális képet akkor kaphatnánk az integráció gyakorlatával és hatékonyságával kapcsolatban, ha a témában megkérdeznénk az együttnevelés többi résztvevőjét is és az adatokat összevetnénk a vizsgálatom eredményeivel.
Magyar cím
Az integrácó 65 szemszögből: a soproni és egy környékbeli község pedagógusainak véleménye az együttnevelésről
Angol cím
The integration from 65 perspectives: teachers’ opinion about co-education in Sopron and a nearby village
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Dr. Virág Arany |
Dátum: | 17 Szep 2024 08:48 |
Utolsó módosítás: | 17 Szep 2024 08:48 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12711 |
Actions (login required)
Tétel nézet |