Cseh, Flóra (2024) A szenzoros szemléletű mozgásfejlesztő terápiák hatása a beszédfejlődésre. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
Cseh Flóra- A szenzoros szemléletű mozgásfejlesztő terápiák hatása a beszédfejlődésre.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (369kB) |
|
PDF
Absztrakt.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (66kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szenzoros szemléletű mozgásfejlesztő terápiák hatása a beszédfejlődésre Dolgozatom témáját azért választottam, mert a gyermekek többségének társult tünetként beszédfejlődési nehézséggel, beszédfejlődési zavarral, akadályozott beszédfejlődéssel is meg kell küzdenie. A munkahelyemen szerzett tapasztalataim alapján össze tudom hasonlítani, hogy a mozgásfejlődés elmaradása és a beszédfejlődés zavara hogyan kapcsolódik egymáshoz, és a megfelelő terápiákkal hogyan lehet sikeresebben csökkenteni a meglévő hátrányokat. Dolgozatomban megvizsgálom három olyan budapesti intézmény működését, ahol a szegregált oktatás mellett hatékonyan működnek mozgásterápiák. Kíváncsi vagyok arra, hogy a különböző mozgásterápiák hogyan tudnak a leghatékonyabban hatni a beszédfejlődésre. Az interjúkban elhangzott véleményeket és az interjúalanyok által megosztott tapasztalatokat összevetem a saját munkahelyemen lévő lehetőségekkel, megvizsgálom azok alkalmazásának tárgyi és személyi feltételeit. Kutatásom elsődleges célja megismerni és mélyrehatóbban elemezni a mozgásterápiák által elősegített szenzoros ingerek integrációjának és a beszéd fejlődésének összefüggéseit és hatáskapcsolatát. Ehhez összehasonlító jellegű kvalitatív kutatást végeztem. Kutatásom célja a felállított hipotézisek összevetése az interjúalanyok válaszaival és személyes tapasztalataival. Kutatási munkám során három tapasztalt, a szakterületükön évek óta elismert és sok éves gyakorlattal rendelkező szakemberrel készítettem interjút három különböző intézményben, így más és más mozgásterápiák alkalmazásának tapasztalatait hasonlíthattam össze. A célom ezzel az volt, hogy az elméletben bemutatott mozgásterápiák gyakorlati alkalmazásának tapasztalatairól személyes, közvetlen beszámolókat kaphassak, melyek révén az egyes terápiák alkalmazását összehasonlíthattam a saját intézményemben folytatott gyakorlattal. A hipotézisek és az interjúk valamint ez utóbbiak kiértékelése alapján egyértelműen megállapítható, hogy a hazai szakemberek rendkívüli jelentőséget tulajdonítanak a gyermekek beszédfejlődésében is a mozgásterápiák jótékony hatásának. A tapasztalatok szerint az itthoni gyakorlatban leginkább az Alapozó terápia, a DSZIT, INPP, és a TSMT terápiák terjedtek el. Ezek alkalmazása a terapeuták elmondása alapján alapvetően függ a gyermek életkorától, adottságaitól, az esetleges társult tünetektől. Bár mindegyik mozgásterápia az idegrendszer érését segíti, meghatározó jelentőségű lehet, hogy kinél melyik mozgásterápia lesz a célravezető. The impact of sensory-based movement therapies on speech development I chose the topic of my thesis because the majority of children struggle with speech development difficulties, speech disorders, and impaired speech development as associated symptoms. Based on my experiences at work, I can compare how delays in motor development are connected to speech development disorders and how appropriate therapies can more successfully reduce existing disadvantages. In my thesis, I examine the operations of three institutions in Budapest where, alongside segregated education, movement therapies are effectively implemented. I am curious to see how different movement therapies can most effectively impact speech development. I will compare the opinions expressed in interviews and the experiences shared by the interviewees with the opportunities at my own workplace, and examine the practical and personnel conditions for their application. The primary goal of my research is to learn and analyze in more depth the correlations and causal relationships between the integration of sensory stimuli facilitated by movement therapies and speech development. For this, I conducted a comparative qualitative research study. The purpose of my research is to compare the established hypotheses with the responses and personal experiences of the interviewees. During my research, I interviewed three experienced professionals recognized in their field and with many years of practice, in three different institutions, thus allowing me to compare the experiences of different movement therapy applications. The goal was to obtain personal, direct accounts of the practical application of the movement therapies presented theoretically, through which I could compare the application of each therapy with the practice carried out at my own institution. Based on the hypotheses and the interviews, as well as their evaluation, it is unequivocally clear that local professionals attribute significant importance to the beneficial effects of movement therapies in children’s speech development as well. According to experiences, the most common practices in local practice include Foundation Therapy, SIT, INPP, and TSMT therapies. According to therapists, the application of these fundamentally depends on the child’s age, capabilities, and any associated symptoms. Although each movement therapy aids the maturation of the nervous system, it can be crucial to determine which movement therapy will be most effective for whom.
Magyar cím
A szenzoros szemléletű mozgásfejlesztő terápiák hatása a beszédfejlődésre
Angol cím
The impact of sensory-based movement therapies on speech development
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Flóra Cseh |
Dátum: | 25 Ápr 2024 13:41 |
Utolsó módosítás: | 17 Szep 2024 08:46 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12653 |
Actions (login required)
Tétel nézet |