A gyermekbántalmazással és gyermekvédelemmel kapcsolatos tapasztalatok, valamint a traumatudatos nevelés megjelenése az óvodapedagógiai gyakorlatban

Koleszár, Csenge (2024) A gyermekbántalmazással és gyermekvédelemmel kapcsolatos tapasztalatok, valamint a traumatudatos nevelés megjelenése az óvodapedagógiai gyakorlatban. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Koleszár Csenge_A gyermekbántalmazással és gyermekvédelemmel kapcsolatos tapasztalatok, valamint a traumatudatos nevelés megjelenése az óvodapedagógiai gyakorlatban_Szakdolgozat.pdf] PDF
Koleszár Csenge_A gyermekbántalmazással és gyermekvédelemmel kapcsolatos tapasztalatok, valamint a traumatudatos nevelés megjelenése az óvodapedagógiai gyakorlatban_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (441kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája a gyermekbántalmazással és gyermekvédelemmel kapcsolatos tapasztalatok feltárása, illetve a traumatudatos nevelés megjelenésének lehetséges módjai az óvodapedagógiában. Dolgozatomban először kifejtem a trauma fogalmát, visszatekintek a gyermekbántalmazás múltjába és annak pontos fogalmába. Ezt követően részletesen taglalom a bántalmazás típusait mint fizikai bántalmazás, érzelmi bántalmazás, szexuális bántalmazás, elhanyagolás, egyéb gyermekkori ártalmas élmények (ACE) és azt, kik lehetnek a bántalmazás elkövetőit. A szakirodalmi áttekintésem második részében kitérek arra, hogy mik a bántalmazás leggyakoribb gyanújelei és következményei felnőttkorban, illetve, hogy mi a teendő bántalmazás esetén és hogy milyen prevenciós módszerek ismertek. Végül, de nem utolsósorban, a traumatudatos gyakorlatokat fejtem ki. A vizsgálati célom, hogy egy online kitölthető, anonim kérdőív segítségével felmérjem a hazai óvodapedagógusok ismereteit, tapasztalatait a gyermekbántalmazással és a gyermekvédelmi rendszer működésével kapcsolatban. Továbbá azt, mennyire jelenik meg a traumatudatos nevelés a magyar óvodapedagógiai gyakorlatban. A kérdőív 31 kérdésből állt összesen, a végleges minta 29 személyből állt. A kérdések kiterjedtek a bántalmazással kapcsolatos tapasztalatokra, az esetek jelzésével és a gyermekvédelem működésével kapcsolatos ismeretekre, a bántalmazott gyermekek segítségével kapcsolatos nehézségekre és a traumatudatos nevelés óvodában való megjelenésére. Az eredmények megmutatják azt, hogy az óvodapedagógusok többsége már találkozott a bántalmazás bizonyos formáival, többnyire egyértelmű volt számukra, mit kell tenniük az adott helyzetben és elmentek gyermekvédelemmel kapcsolatos képzésekre is. Mindezzel szemben egyes vélekedéseik falsak, a részletekbe belekérdezve kiderül, hogy tudásuk hiányosnak, bizonytalannak mondható. A kutatás során arra is fény derült, hogy a traumatudatos nevelés mégsem jelenik meg megfelelően az intézményekben, ezért szükséges a ilyen irányú szemléletformálás.

Magyar cím

A gyermekbántalmazással és gyermekvédelemmel kapcsolatos tapasztalatok, valamint a traumatudatos nevelés megjelenése az óvodapedagógiai gyakorlatban

Angol cím

Experiences in connection with child-abuse and child protection system, and trauma-informed care in early childhood education

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Tóth-Merza, Dr. Katalin
egyetemi docens

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Csenge Koleszár
Dátum: 17 Szep 2024 08:45
Utolsó módosítás: 17 Szep 2024 08:45
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12631

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet