Kiégés vizsgálata a Győr-Moson-Sopron vármegyei EGYMI-k és egyéb köznevelési intézmények óvónői,tanárai, tanítói, gyógypedagógusai körében

Puskerné Sydorkó, Zsuzsanna (2024) Kiégés vizsgálata a Győr-Moson-Sopron vármegyei EGYMI-k és egyéb köznevelési intézmények óvónői,tanárai, tanítói, gyógypedagógusai körében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Puskerné_A kiégés vizsgálata a Győr-Moson-Sopron vármegyei EGYMI-k és egyéb köznevelési intézmények óvónői , tanárai, tanítói, gyógypedagógusai körében_szakdolgozat.pdf] PDF
Puskerné_A kiégés vizsgálata a Győr-Moson-Sopron vármegyei EGYMI-k és egyéb köznevelési intézmények óvónői , tanárai, tanítói, gyógypedagógusai körében_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Sok hivatáshoz hasonlóan a pedagógusok munkája is átalakult az elmúlt évtizedekben. Újabb és újabb kihívások érik őket minden nap, munkájukban egyre több a stresszt okozó tényező, ezért egyre jobban fenyegeti őket a kifáradás, a kiégés. A pedagógusok kiégése azonban nem csak személyes probléma, érinti a gyerekeket is, ezért egyáltalán nem mindegy, milyen tanárokkal találkoznak a köznevelési intézményekben a gyerekek, hiszen a pedagógusok viselkedésükkel mintát nyújtanak a felnövekvő gyerekeknek. Szakdolgozatomban a Győr-Moson –Sopron vármegyei EGYMI-kben és egyéb köznevelési intézményeiben dolgozó pedagógusok körében végzett kérdőíves kutatásommal a kiégés jelenségére, annak mértékére és lehetséges okaira igyekeztem rávilágítani. Feltételeztem, hogy az életkorral nő a kiégés mértéke és a családban élők kiégettsége alacsonyabb fokú. Feltételeztem, hogy a gyógypedagógusoknak lesz a legkisebb fokú a kiégése, valószínűsítettem, hogy emögött az állhatott, hogy a többi szakma képviselői kevesebb elérhető tudással rendelkeznek a sajátos nevelési igényű, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel élő gyerekek hatékony oktatásával kapcsolatban. Feltételeztem, hogy a kedvezőtlen munkahelyi légkör kedvezőtlenül befolyásolja a kiégés mértékét, és feltételeztem, hogy az óvónők kiégésének mértéke alacsonyabb fokú lesz, mint a középiskolában tanító tanároké. Az eredmények igazolták, hogy a családban élők kiégése kevésbé súlyos mértékű, mint az egyedülállóké, de a feltételezésemmel ellentétben a kérdőívemre válaszoló fiatalabb korosztályba tartozó pedagógusok kiégésének mértéke a legmagasabb. Valamennyi szakma tagjai átlagban életuntságot élnek át, különböző mértékben ugyan, de segítségre szorulnak, a válaszadóim közül az óvónők kiégése a legmagasabb fokú. A kiégéshez a tanórákon leginkább a tanulók tanuláshoz való hozzáállása és az SNI/BTMN sajátosságai, az integráció kihívásai járulnak hozzá. A pedagógus legfőbb munkaeszköze a saját személyisége, amelynek védelme, fokozott odafigyelést igényelne.

Magyar cím

Kiégés vizsgálata a Győr-Moson-Sopron vármegyei EGYMI-k és egyéb köznevelési intézmények óvónői,tanárai, tanítói, gyógypedagógusai körében

Angol cím

Examination of burnout among kindergarten teachers, teachers, special education teachers of EGYMI and other public education institutions in Győr-Moson-Sopron County

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Major, Dr Zsolt Balázs
egyetemi docens

Helyi kari azonosító

t

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Zsuzsanna Puskerné Sydorkó
Dátum: 17 Szep 2024 11:37
Utolsó módosítás: 17 Szep 2024 11:37
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12515

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet