Puskerné Sydorkó, Zsuzsanna (2024) Kiégés vizsgálata a Győr-Moson-Sopron vármegyei EGYMI-k és egyéb köznevelési intézmények óvónői,tanárai, tanítói, gyógypedagógusai körében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
Puskerné_A kiégés vizsgálata a Győr-Moson-Sopron vármegyei EGYMI-k és egyéb köznevelési intézmények óvónői , tanárai, tanítói, gyógypedagógusai körében_szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (2MB) |
Absztrakt (kivonat)
Sok hivatáshoz hasonlóan a pedagógusok munkája is átalakult az elmúlt évtizedekben. Újabb és újabb kihívások érik őket minden nap, munkájukban egyre több a stresszt okozó tényező, ezért egyre jobban fenyegeti őket a kifáradás, a kiégés. A pedagógusok kiégése azonban nem csak személyes probléma, érinti a gyerekeket is, ezért egyáltalán nem mindegy, milyen tanárokkal találkoznak a köznevelési intézményekben a gyerekek, hiszen a pedagógusok viselkedésükkel mintát nyújtanak a felnövekvő gyerekeknek. Szakdolgozatomban a Győr-Moson –Sopron vármegyei EGYMI-kben és egyéb köznevelési intézményeiben dolgozó pedagógusok körében végzett kérdőíves kutatásommal a kiégés jelenségére, annak mértékére és lehetséges okaira igyekeztem rávilágítani. Feltételeztem, hogy az életkorral nő a kiégés mértéke és a családban élők kiégettsége alacsonyabb fokú. Feltételeztem, hogy a gyógypedagógusoknak lesz a legkisebb fokú a kiégése, valószínűsítettem, hogy emögött az állhatott, hogy a többi szakma képviselői kevesebb elérhető tudással rendelkeznek a sajátos nevelési igényű, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel élő gyerekek hatékony oktatásával kapcsolatban. Feltételeztem, hogy a kedvezőtlen munkahelyi légkör kedvezőtlenül befolyásolja a kiégés mértékét, és feltételeztem, hogy az óvónők kiégésének mértéke alacsonyabb fokú lesz, mint a középiskolában tanító tanároké. Az eredmények igazolták, hogy a családban élők kiégése kevésbé súlyos mértékű, mint az egyedülállóké, de a feltételezésemmel ellentétben a kérdőívemre válaszoló fiatalabb korosztályba tartozó pedagógusok kiégésének mértéke a legmagasabb. Valamennyi szakma tagjai átlagban életuntságot élnek át, különböző mértékben ugyan, de segítségre szorulnak, a válaszadóim közül az óvónők kiégése a legmagasabb fokú. A kiégéshez a tanórákon leginkább a tanulók tanuláshoz való hozzáállása és az SNI/BTMN sajátosságai, az integráció kihívásai járulnak hozzá. A pedagógus legfőbb munkaeszköze a saját személyisége, amelynek védelme, fokozott odafigyelést igényelne.
Magyar cím
Kiégés vizsgálata a Győr-Moson-Sopron vármegyei EGYMI-k és egyéb köznevelési intézmények óvónői,tanárai, tanítói, gyógypedagógusai körében
Angol cím
Examination of burnout among kindergarten teachers, teachers, special education teachers of EGYMI and other public education institutions in Győr-Moson-Sopron County
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete
Szak
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
t
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Zsuzsanna Puskerné Sydorkó |
Dátum: | 17 Szep 2024 11:37 |
Utolsó módosítás: | 17 Szep 2024 11:37 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12515 |
Actions (login required)
Tétel nézet |