Betegedukáció kiépítésének menete és kivitelezésének lépései a biztonságos betegellátás érdekében

Herczeg, Enikő (2023) Betegedukáció kiépítésének menete és kivitelezésének lépései a biztonságos betegellátás érdekében. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KMI-23_01.pdf] PDF
KMI-23_01.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Magyarországon egyre nagyobb igény mutatkozik az egészségfejlesztésre kifejezetten az idült betegségben szenvedők körében, mely szerves részét képezi a betegoktatásnak. Az egészségnevelés célja beteg edukáció szempontjából a betegek, esetünkben a krónikus betegek képessé tétele arra, hogy egészségüket lehetőségeikhez képest minél tovább megőrizzék, illetve, hogy megfelelő kontrollra tegyenek szert egészségük felett. Szükséges az oktatás jelentőségét hangsúlyozni, hiszen pontos képet betegségükről, annak lefolyásáról, kezelési módjairól az edukáció során kaphatnak a betegek. Ez azonban akkor lehetséges, ha betegségük diagnosztizálásakor megkapják a megfelelő tájékoztatást, valamint megfelelő módszerű és gyakoriságú betegoktatást biztosítanak számukra. Ennek hiányában -betegségükben bekövetkező változásokat sem a betegek, sem hozzátartozóik nem képesek megfelelően kezelni. A biztonságos betegellátás, valamint a jelenlegi egészségügyi intézmények működése szempontjából fontos tanúsítvány (Magyar Egészségügyi Ellátási Standardok 2.0.) is tartalmi elemei közé veszi a betegedukációt, mint nélkülözhetetlen minőségi mutatót. Jelenlegi gyakorlat, hogy a betegek oktatása meghatározott betegségcsoportok szerint, előre kidolgozott oktatási anyag segítségével történik. A média és telekommunikációs eszközök segítségével több betegedukációs programmal is találkozhatunk, azonban tapasztalataink és megfigyeléseink azt bizonyítják, hogy hatékonyság és eredményesség szempontjából a személyes-individuális és holisztikus oktatások bizonyulnak megfelelőnek. Ezeken az edukációs megbeszéléseken a betegek/kliensek könnyebben teszik fel kérdéseiket. Ismerve a betegek szociális, szomatikus és mentális állapotát személyre szabottabb, ezáltal produktívabb az oktatás. Megfigyeléseinket Parkinson kóros és krónikus reumás megbetegedésben szenvedők kör-ében végeztük. Ezen betegeknél nem csupán betegségük kapcsán jelentős az oktatás eredményessége, hanem azért is mert olyan kórképről beszélünk, ahol a betegek mentális státuszában változó mértékben és intenzitással romlás áll be. Ezen betegek esetében fontos a kezeltek követése és állapotváltozásukhoz igazodó oktatás, nem egy esetben a hozzátartozó/k bevonása. Dolgozatomban bemutatom az edukációs program kialakításának lépéseit figyelembe véve a minőségügyi szempontokat, továbbá rá világítok az eredményes betegoktatás kivitelezésének fontosságára a biztonságos és hatékony betegellátás érdekében figyelembe véve a Magyar Ellátási Standardok 2.0. megfelelő szabványpontjait.

Magyar cím

Betegedukáció kiépítésének menete és kivitelezésének lépései a biztonságos betegellátás érdekében

Angol cím

Patient education process and its implementation steps for safe patient care

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet

Szak

LKK - Egészségügyi minőségbiztosítási szakirányú továbbképzés (PG)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Guti, Tünde
Ápolási Igazgató, Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet

Helyi kari azonosító

KMI-23/01

Mű típusa: Diplomadolgozat (Egyéb)
Felhasználói azonosító szám (ID): Enikő Herczeg
Dátum: 02 Feb 2024 12:40
Utolsó módosítás: 02 Feb 2024 12:40
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12099

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet