Herczeg, Enikő (2023) Betegedukáció kiépítésének menete és kivitelezésének lépései a biztonságos betegellátás érdekében. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).
PDF
KMI-23_01.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (2MB) |
Absztrakt (kivonat)
Magyarországon egyre nagyobb igény mutatkozik az egészségfejlesztésre kifejezetten az idült betegségben szenvedők körében, mely szerves részét képezi a betegoktatásnak. Az egészségnevelés célja beteg edukáció szempontjából a betegek, esetünkben a krónikus betegek képessé tétele arra, hogy egészségüket lehetőségeikhez képest minél tovább megőrizzék, illetve, hogy megfelelő kontrollra tegyenek szert egészségük felett. Szükséges az oktatás jelentőségét hangsúlyozni, hiszen pontos képet betegségükről, annak lefolyásáról, kezelési módjairól az edukáció során kaphatnak a betegek. Ez azonban akkor lehetséges, ha betegségük diagnosztizálásakor megkapják a megfelelő tájékoztatást, valamint megfelelő módszerű és gyakoriságú betegoktatást biztosítanak számukra. Ennek hiányában -betegségükben bekövetkező változásokat sem a betegek, sem hozzátartozóik nem képesek megfelelően kezelni. A biztonságos betegellátás, valamint a jelenlegi egészségügyi intézmények működése szempontjából fontos tanúsítvány (Magyar Egészségügyi Ellátási Standardok 2.0.) is tartalmi elemei közé veszi a betegedukációt, mint nélkülözhetetlen minőségi mutatót. Jelenlegi gyakorlat, hogy a betegek oktatása meghatározott betegségcsoportok szerint, előre kidolgozott oktatási anyag segítségével történik. A média és telekommunikációs eszközök segítségével több betegedukációs programmal is találkozhatunk, azonban tapasztalataink és megfigyeléseink azt bizonyítják, hogy hatékonyság és eredményesség szempontjából a személyes-individuális és holisztikus oktatások bizonyulnak megfelelőnek. Ezeken az edukációs megbeszéléseken a betegek/kliensek könnyebben teszik fel kérdéseiket. Ismerve a betegek szociális, szomatikus és mentális állapotát személyre szabottabb, ezáltal produktívabb az oktatás. Megfigyeléseinket Parkinson kóros és krónikus reumás megbetegedésben szenvedők kör-ében végeztük. Ezen betegeknél nem csupán betegségük kapcsán jelentős az oktatás eredményessége, hanem azért is mert olyan kórképről beszélünk, ahol a betegek mentális státuszában változó mértékben és intenzitással romlás áll be. Ezen betegek esetében fontos a kezeltek követése és állapotváltozásukhoz igazodó oktatás, nem egy esetben a hozzátartozó/k bevonása. Dolgozatomban bemutatom az edukációs program kialakításának lépéseit figyelembe véve a minőségügyi szempontokat, továbbá rá világítok az eredményes betegoktatás kivitelezésének fontosságára a biztonságos és hatékony betegellátás érdekében figyelembe véve a Magyar Ellátási Standardok 2.0. megfelelő szabványpontjait.
Magyar cím
Betegedukáció kiépítésének menete és kivitelezésének lépései a biztonságos betegellátás érdekében
Angol cím
Patient education process and its implementation steps for safe patient care
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)
Tanszékcsoport/intézet
LKK - Közgazdasági és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet
Szak
LKK - Egészségügyi minőségbiztosítási szakirányú továbbképzés (PG)
Témavezető(k)
Helyi kari azonosító
KMI-23/01
Mű típusa: | Diplomadolgozat (Egyéb) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Enikő Herczeg |
Dátum: | 02 Feb 2024 12:40 |
Utolsó módosítás: | 02 Feb 2024 12:40 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/12099 |
Actions (login required)
Tétel nézet |