Fontos a font? A betűtípusok fontossága a marketingben, jelentős divatmárkák arculatváltásán keresztül vizsgálva

Németh, Sára (2023) Fontos a font? A betűtípusok fontossága a marketingben, jelentős divatmárkák arculatváltásán keresztül vizsgálva. BA/BSc, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of KBAN-23_20.pdf] PDF
KBAN-23_20.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom célja, hogy nagy jelentőségű divatházak logóiban történt betűtípusváltáson keresztül vizsgáljam a betűtípusok marketingben betöltött szerepét. Szekunder kutatásom során olyan szempontokat tanulmányoztam, mint a logók fontossága a vállalati identitás kialakításában; a betűtípusok olvashatósága, illetve az ezzel járó ismertség és kockázat érzete; a betűtípusok szemantikai asszociációs hatásai; valamint a betűtípus és a brand értékei közötti kongruencia. Ezekre alapoztam kvantitatív kérdőíves kutatásomat, melyben három betűtípust vizsgáltam. Kiértékelésére az SPSS programot használtam, és a jellemző statisztikai mutatók kiszámítása mellett kereszttábla-elemzést és faktoranalízist is végeztem, hogy feltárjam azokat az összefüggéseket, amik a hipotéziseimet alátámasztották, illetve cáfolták. A kutatás eredményeképp megállapíthattam, hogy a divatházak új betűtípusai kedvezőtlen elbírálásban részesültek, ellentétben a régi betűtípusokkal. Felfedeztem olyan szignifikáns kapcsolatokat, amik alapján következtetni lehet arra, hogy az új betűtípusok kedvezőtlen megítélését milyen tulajdonságok hiánya okozhatja. Azonban nem találtam olyan egyértelmű összefüggést, ami a régi betűtípusok népszerűségét megmagyarázza, így ez további kutatásra adhat okot. A jó olvashatóság előnyei a kutatásomban nem bizonyultak kimutathatónak, viszont sikerült statisztikai módszerekkel is bizonyítható korrelációt találjak a betűtípusok jellemzésére alkalmas különböző tulajdonságok között. Dolgozatomat azzal a javaslattal zártam, hogy a kutatásban vizsgáltaktól eltérő betűtípusok keresése, illetve megalkotása jelenthetné a megoldást. A kutatás releváns lehet a közgazdaságtudomány, ezen belül is a marketing szakterületén, ugyanis feltár olyan szempontokat, amik rávilágítanak a betűtípusválasztás fontosságára. Ez elősegítheti a tudatos, marketinges szemléletű döntések meghozását annak érdekében, hogy a betűtípusokat hatékonyan alkalmazni tudjuk a marketingmix elemeként.

Magyar cím

Fontos a font? A betűtípusok fontossága a marketingben, jelentős divatmárkák arculatváltásán keresztül vizsgálva

Angol cím

Matter of Fonts. The Importance of Typeface in Marketing Through The Study of the Rebranding of Remarkable Fashion Brands

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Üzleti Tanulmányok Intézet

Szak

LKK - Kereskedelem és marketing alapszak (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mészáros, Dr Katalin
egyetemi docens, PhD, Üzleti Tanulmányok Intézet

Helyi kari azonosító

KBAN-23/20

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Sára Németh
Dátum: 28 Feb 2024 07:10
Utolsó módosítás: 28 Feb 2024 07:10
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/11845

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet