Szülői attitűdvizsgálat az óvodai együttnevelés tekintetében

Vincze, Lilla (2023) Szülői attitűdvizsgálat az óvodai együttnevelés tekintetében. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szülői attitűdvizsgálat az óvodai együttnevelés tekintetében - diplomadolgozat - Vincze Lilla.pdf] PDF
Szülői attitűdvizsgálat az óvodai együttnevelés tekintetében - diplomadolgozat - Vincze Lilla.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (802kB)

Absztrakt (kivonat)

Az óvodai együttnevelés, integráció egyre fontosabb szerepet kap az óvodai gyakorlatban és a kutatások során is. Az eddig is nagy figyelmet szenteltek az (óvoda)pedagógus jelöltek és a pedagógusok attitűdvizsgálatainak a témában, de kevesebb olyan vizsgálat található, amely a szülők attitűdjét helyezi a középpontba az óvodai inkluzív neveléssel kapcsolatban. Ezért a kutatásom során célként tűztem ki, az óvodai integráció jellemzőinek szülői oldalról történő vizsgálatát. Szakirodalmi elemzésem során áttekintettem az alapfogalmakat, az együttnevelés rövid történetét, az óvodai együttnevelés feltételeit, az együttnevelés előnyeit és hátrányait, valamint magyar és külföldi vizsgálatokat is feldolgoztam. A kutatás során kvantitatív és kvalitatív módszereket használva, az óvodás gyermeket nevelő szülőket kérdőív, a két óvodavezetőt interjú formájában kérdeztem. A diplomadolgozatban összehasonlítom a sajátos nevelési igényű és a tipikusan fejlődő gyermeket nevelő szülők óvodai együttneveléssel kapcsolatos attitűdjeit, tapasztalatait, annak érdekében, hogy megismerjem az integrációval kapcsolatos főbb kérdéseket, problémákat, véleményeket a szülők részéről. Továbbá arra kerestem a választ, hogy befolyásolja-e az óvodaválasztást az integrálás, együttnevelés ténye. A válaszadó szülők a kérdőív alapján magas elfogadó attitűddel rendelkeznek. Az értékelő kérdések alapján az SNI-gyermeket nevelő szülők elfogadóbbak az együttneveléssel kapcsolatban és inkább pozitív irányba befolyásolná őket az integráció ténye az óvodaválasztás során. A tipikusan fejlődő gyermeket nevelő szülők az értékelő kérdéseknél jobbra értékelik az együttnevelés működését, mint az SNI-gyermeket nevelő társaik. Viszont a kifejtős válaszokat igénylő kérdések esetében mind két szülő csoport inkább negatív kritikákat fogalmaz meg az óvodai együttnevelés működésével kapcsolatban.

Magyar cím

Szülői attitűdvizsgálat az óvodai együttnevelés tekintetében

Angol cím

Parental Attitude Study Regarding Inclusive Preschool Education

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Neveléstudomány (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Giczi Barnabásné Fehér, Ágnes
tanársegéd

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): Lilla Vincze
Dátum: 25 Júl 2023 09:26
Utolsó módosítás: 25 Júl 2023 09:26
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/11214

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet