Az eltérő fejlődés sajátosságai (sajátos nevelési igény, teljesítmény és viselkedészavar, beszédfejlődési rendellenesség) felismerése és kezelése óvodai és más pedagógiai színtereken

Kovács, Fanni (2023) Az eltérő fejlődés sajátosságai (sajátos nevelési igény, teljesítmény és viselkedészavar, beszédfejlődési rendellenesség) felismerése és kezelése óvodai és más pedagógiai színtereken. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Kovács Fanni szakdolgozat 05. 22.pdf] PDF
Kovács Fanni szakdolgozat 05. 22.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom és az abban feldolgozott kérdőíves vizsgálat alapján megállapítható, hogy a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek gondozása, nevelése a mai pedagógiai gyakorlatban az egyik legnagyobb kihívást jelentő feladat. Az is nyilvánvalóm hogy bár intézményenként sokszor eltérő az a módszer, amivel a probléma megoldására törekednek, de látható, hogy fontosságát szinte minden esetben egyformán felismerik az óvodapedagógusok átlátják jelentőségét, törekednek mind szakmai, mind mentális oldalról komplex módon közelíteni a problémához. Elengedhetetlen, hogy a segítő háttérintézmények kapjanak nagyobb szerepet és több eszközt a segítésben, hiszen az ő munkájuk hol megalapozza, hol erősíti, hol ráhangoló szereppel bír az intézményi gyakorlat hatékonyságának erősítésében. A kérdőíves vizsgálat során megnyugtatóan tapasztaltam, hogy egymás munkájának elismerése, a kölcsönös egymásra utaltság felismerése és a folyamatosan önfejlesztés adja azt a szakmai hátteret, ami egyre inkább fontos része az intézményi munkának. Talán az egyik legnehezebb kérdés a szülői háttér, annak segítő, közönyös, vagy éppen gátló jelenléte az SNI-S gyermekekkel való foglalkozás során. Szerencsére a válaszokból kiderült, hogy bár nem egyszerű a kérdés, de zömében támogató az a hozzáállás, amit a szülők tanúsítanak az óvodai nevelési folyamatban. Nyilván az sem elhanyagolható körülmény, hogy az utóbbi években felerősödött az a tendencia, hogy nemcsak az intézmények, hanem az óvodapedagógusok körében is egyre inkább a nyitott, együttműködő, gyermekcentrikus szemlélet térnyerése látható.

Magyar cím

Az eltérő fejlődés sajátosságai (sajátos nevelési igény, teljesítmény és viselkedészavar, beszédfejlődési rendellenesség) felismerése és kezelése óvodai és más pedagógiai színtereken

Angol cím

Specifics, recognition and treatment of divergent development (children with special educational needs: SNI, performance-, behavior- and speech development disorder) in nursery schools and other pedagogical arenas

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Závoti, Józsefné
PhD, egyetemi docens

Helyi kari azonosító

BBNOVPH

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Fanni Kovács
Dátum: 25 Júl 2023 09:25
Utolsó módosítás: 22 Szep 2023 06:41
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/11189

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet