A szakiskolát végzett tanulásban akadályozott fiatalok munkaerőpiaci lehetőségei Tatán

Nagy, Orsolya (2023) A szakiskolát végzett tanulásban akadályozott fiatalok munkaerőpiaci lehetőségei Tatán. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_nagyorsolya_xv2bcd.pdf] PDF
Szakdolgozat_nagyorsolya_xv2bcd.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Magyarostszág Alaptörvénye szerint a munkához mindenkinek joga van”. Vagyis joga lenne, sajnos a valóság azonban mást mutat. A társadalomban a fogyatékossággal élők a periféria szélére szorultak ki, annak ellenére, hogy számtalan akcióterv született az esélyegyenlőség megvalósítására. Mégis munkaerő-piaci lehetőségeik erősen behatároltak. Ma Magyarországon nagyon kevés a szakmunkás, a szakiskolák ontják a jól képzett országos tanulmányi versenyt nyert tanulókat, munkaképes részképesítéssel és még sem alkalmazza őket senki. Talán azért, mert ha meghalljuk azt a szót, hogy fogyatékos egyből elhatárolódunk tőle? Vagy talán azért, mert a társadalom nagy része még mindig úgy gondolja ők alkalmatlanok a munkára? Az esetek 90-95 százalékában számukra az alábbi kifogásokra hivatkozva ér véget egy állásinterjú: a kollégák még nem készültek föl a „látványra”, nem tudom, milyen munkakört tölthetnének be a cégnél a fogyatékosok, ha rehabilitációs kezelésekre járnak, kiesnek a munkából, többet betegeskednek, nehezebben illeszkednek be a munkahelyi közegbe. Most akkor, hogy is van ez? Joga van a munkához, de ki ad munkát az értelmi sérülteknek? Hogyan tudnak így kapcsolódni a társadalomhoz? Ha megkérdezünk egy fogyatékossággal élő embert, vajon mi a legfontosabb a mindennapi életben a meleg, elfogadó, emberi közegen túl, döntő többségük valószínűleg egyöntetűen azt válaszolná, hogy legyen megfelelő értékű munka, had lehessenek a társagalom aktív, hasznos tagjai. Munkahely hiányában a szociális kapcsolattól is meg vannak fosztva. Nagyon sok kérdés felmerült bennem a témával kapcsolatban, ezért szakdolgozatomban szeretnék a tanulásban akadályozott szakiskolai végzettséggel rendelkező fiatalok munkaerőpiaci lehetőségeiről átfogó képet alkotni.

Magyar cím

A szakiskolát végzett tanulásban akadályozott fiatalok munkaerőpiaci lehetőségei Tatán

Angol cím

Opportunities of young adults with learning disability on the labour market of Tata after passing vocational education

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kollarics, Tímea
Egyetemi docens

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Orsolya Nagy
Dátum: 25 Júl 2023 09:23
Utolsó módosítás: 12 Szep 2023 07:09
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/11056

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet