A kora fejlesztés hatásának vizsgálata

Szabó, Zsanett (2023) A kora fejlesztés hatásának vizsgálata. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szabó Zsanett-A korai fejlesztés hatásának vizsgálata-szakdolgozat.pdf] PDF
Szabó Zsanett-A korai fejlesztés hatásának vizsgálata-szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (393kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatban egy gyermek esettanulmánya alapján vizsgáltam a korai fejlesztés hatását. A témát relevánsnak tartom a gyógypedagógia témakörében, hiszen az időben elkezdett fejlesztések befolyásolhatják a fogyatékossággal élő gyermekek későbbi életét (Czeizel és Kemény, 2019). A dolgozat során a kutatói kérdésem az volt, hogy a korai fejlesztés hozzájárulhat-e egy adott tanuló sikeresebb iskolai előmeneteléhez. A kutatásom folyamán kvalitatív stratégiát követtem, amelynek során egy esettanulmányt elemeztem. A mintavételezéshez témavezetőm kutatási anyagából (Vida, 2022) emeltem ki egy esetet, mely 148 oldalnyi szöveget és 9 oldalnyi, a gyermek által készített munkát és általa kitöltött tesztlapot ölelt fel. A gyermek a negyedik életévét betöltve került a területi pedagógia szakszolgálathoz, óvodája kezdeményezésére. A hatodik életévének betöltése előtt a területileg illetékes pedagógiai szakszolgálat BTMN felülvizsgálatot igényelt a megyei pedagógiai szakszolgálatnál. Második osztályos korában készült egy új szakértői vélemény, melyben megjelent a F83H0: Kevert specifikus fejlődési zavarok és a P9420: Veleszületett csökkent izomtónus diagnózis. Ez relevánssá tette a meglévő BTMN diagnózis felülvizsgálatát. Az esettanulmány alapján összegezhető, hogy a veleszületett hipotónia kihatással volt a motoros funkciók fejlődésére. Ennek ellenére az időben elkezdett korai fejlesztés nagy mértékben segítette a későbbi, sikeres iskolai előmenetelt. A fejlesztési folyamat hatékonyságának növelése érdekében a terület és a téma további kutatása indokolt.

Magyar cím

A korai fejlesztés hatásának vizsgálata

Angol cím

Investigating the impact of an early development

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Vida, Gergő
adjunktus

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Zsanett Szabó
Dátum: 25 Júl 2023 09:21
Utolsó módosítás: 21 Szep 2023 10:29
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/11022

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet