Gyermekirodalom. Kortárs gyermekirodalom. A mesék összehasonlító vizsgálata. A mesék recepciója és hatása a gyermek fejlődése tükrében.

Szabó, Dóra (2023) Gyermekirodalom. Kortárs gyermekirodalom. A mesék összehasonlító vizsgálata. A mesék recepciója és hatása a gyermek fejlődése tükrében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szabó Dóra Konzulensi befogadó nyilatkozat.pdf] PDF
Szabó Dóra Konzulensi befogadó nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (910kB)

Absztrakt (kivonat)

GYERMEKIRODALOM. KORTÁRS GYERMEKIRODALOM. A MESÉK ÖSSZEHASONLÍTÓ VIZSGÁLATA. A MESÉK RECEPCIÓJA ÉS HATÁSA A GYERMEK FEJLŐDÉSE TÜKRÉBEN. Szakdolgozatom legfőbb célja az volt, hogy feltárjam a klasszikus, folklorisztikus elemekre épülő történetek és a modern mesék közötti különbségeket, továbbá megfigyeljem, hogy ezek milyen arányban fordulnak elő az óvodai mindennapokban. Emellett fontosnak tartottam azon tényezők felkutatását, melyek a szülőket, a pedagógusokat a megfelelő mese kiválasztásában befolyásolják. Ahhoz, hogy átfogó képet kapjak a klasszikus és a modern mesékhez való viszonyulásról, feltétlenül szükséges volt a gyermekek hozzáállásának rögzítése. A kutatási célok megvalósításához többféle módszerrel dolgoztam: szakirodalmi elemzés, interjú, kérdőíves felmérés, óvodai kutatás. Nagy hangsúlyt fektettem a szakirodalmi áttekintésnél a gyermekirodalom és a mesék sajátosságaira. Interjút készítettem egy tapasztalt óvodapedagógussal, valamint több, kisgyermeket nevelő szülővel kérdőívet töltettem ki. Végül kiválasztottam két, de közös mesehagyományból építkező mesét – Jacob és Wilhelm Grimm: Raponc című történetét, és annak filmes feldolgozását, a Walt Disney féle Aranyhaj és a nagy gubancot. Mindkét szövegváltozatot a gyermekeknek papírszínház segítségével adtam elő, majd a beszélgetőkör metodikai sajátosságait kihasználva megbeszéltük a gyerekekkel a látottakat. A kérdéseimre kapott válaszok tükrözték a gyermekek klasszikus és modern változathoz való szubjektív hozzáállását. A szakirodalmi áttekintést kutatói munkám gyakorlati megvalósításához igazítottam. Az elemzés hozzájárult a választott klasszikus és modern mese szemantikai, szintaktikai, morfológiai felépítésének megismeréséhez. A kutatói munkám úgy érzem, hogy eredményes volt. A részletes szakirodalmi áttekintésnek és a változatos kutatói módszereknek köszönhetően átfogó képet kaptam a klasszikus és a modern szövegekhez való viszonyulásról. A folklorisztikus elemekre épülő történeteket a szülők többsége jobban kedveli, de szükséges, hogy teret adjanak a gyermekek igényeinek. A klasszikus és a modern mesék egyaránt jól alkalmazhatóak az óvodai mindennapokban, mindennek a kulcsa a megfelelő előadásmód. Rájöttem arra, hogy az anyanyelvi nevelés, szókincsbővítés szempontjából az óvodai kutatás során alkalmazott módszer sokkal hatékonyabb egy szimpla mesélésnél. Az azonos szöveghagyományból építkező klasszikus és modern mese szövegvilágának megismerése sokkal eredményesebb a szókincsbővítés szempontjából. Pedagógiai munkám során egészen biztos, hogy még fogom ezt a módszert alkalmazni.

Magyar cím

Gyermekirodalom. Kortárs gyermekirodalom. A mesék összehasonlító vizsgálata. A mesék recepciója és hatása a gyermek fejlődése tükrében.

Angol cím

Children's literature. Contemporary children's literature. Comparing examination of tales. Reception and effect of tales regarding childhood development.

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kuslicsné Kloiber, Alexandra
Tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Dóra Szabó
Dátum: 01 Aug 2023 10:37
Utolsó módosítás: 01 Aug 2023 10:37
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/11013

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet