A szociális kompetencia fejlesztése tanulásban akadályozott tanulóknál, a magyar nyelv és irodalom tantárgyak keretein belül

Horváth, Nóra Éva (2023) A szociális kompetencia fejlesztése tanulásban akadályozott tanulóknál, a magyar nyelv és irodalom tantárgyak keretein belül. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Horváth Nóra Éva-A szociális kompetencia fejlesztése- szakdolgozat.pdf] PDF
Horváth Nóra Éva-A szociális kompetencia fejlesztése- szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (655kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban a magyar nyelv és irodalom tantárgyak keretein belül történő szociális kompetenciafejlesztést vizsgáltam, mindezt a tanulásban akadályozott tanulókra összpontosítva. Célom annak bizonyítása volt, hogy bár a Nemzeti alaptanterv kulcskompetenciaként jelöli meg a személyes és társas kapcsolati kompetenciákat, ennek ellenére a szociális kompetenciák fejlődésének segítése kevésbé valósul meg az iskolai gyakorlatban. Úgy gondolom ennek legfőbb oka, hogy a tantárgyakba ágyazott fejlesztés a kognitív kompetenciákra helyezi a hangsúlyt, továbbá hogy, a szociális kompetenciák fejlesztését leghatékonyabban szolgáló, együttműködésen alapuló munkaformák, helyett még mindig legtöbbször a hagyományos munkaformákat és módszereket használják a gyógypedagógusok. Kutatásomat a magyar nyelv és irodalom tartalmi szabályozását szolgáló dokumentumokra alapoztam, és arra kerestem a választ, hogy az ott megfogalmazott szociáliskompetencia-fejlesztő tevékenységeket a gyógypedagógusok mennyire képesek beépíteni a gyakorlatba. Vizsgálati eredményeim rávilágítanak arra, hogy bár a gyógypedagógusok nagy hangsúlyt fektetnek a szociális kompetenciák fejlesztésére, egyes módszerek sajnos még ennek ellenére is háttérbe szorulnak.

Magyar cím

A szociális kompetencia fejlesztése tanulásban akadályozott tanulóknál, a magyar nyelv és irodalom tantárgyak keretein belül

Angol cím

Developing Social Competence in children with learning disabilities, within Hungarian Grammar and Literature

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mundy, Péter
tanársegéd

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Nóra Éva Horváth
Dátum: 25 Júl 2023 09:20
Utolsó módosítás: 25 Júl 2023 09:20
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10993

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet