Deákovits, Réka (2023) A média, mint befolyásoló eszköz a gyermekrajzok tükrében. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
![]() |
PDF
Szakdolgozat_deakovitsreka_AQCHWH.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (6MB) |
Abstract
Szakdolgozatom témájának alapja a rajzfejlődés, valamint a média hatásának kivetülése egy óvodáskorú kisgyermek rajzaira. A rajzolás az ember egyik legősibb kifejezési formája, és egyben egy fontos művészi kifejezőereje. A gyermekek képi nyelven közölnek velünk olyan dolgokat, amelyeket még nem tudnak megfogalmazni, megfelelő szókincs, iskolai nyelvtani ismeretek, helyes kommunikációs készség híján. Rajzolás közben a gyermeki lélek belső világa, annak teljes tartalma vetül ki, és a rajz által nyer külső megerősítést. Így a rajzban kitárja előttünk gyermeki lelkének rejtett részeit, melyben ösztönszerűen tör felszínre az elrejtett lelkivilága. Bár a gyermekek különböző̋ háttérrel rendelkeznek a világ minden egyes részén, mégis egy közös pont van: a média. A médiaeszközök beépültek az emberek mindennapjaiba az ismeretszerzés, szórakozás, kapcsolattartás, munka által. Szakdolgozatomban egy jelenleg 6 éves, óvodáskorú kisfiú szabadrajzait tanulmányoztam és elemeztem projektív rajzelemzéssel, nagy hangsúlyt fektetve a gyermek rajzaira hatást gyakorló média befolyásolására. A kisgyermek mindig az életkorának éppen megfelelő, aktuálisan kedvelt meséit, karaktereit, élményeit, témáit, rajzolja le, ezáltal pedig átfogó képet kaphattam a média egyre intenzívebb befolyásoló hatásáról. Önálló kutatásomban nyomon követtem korszakonként az alábbi elemzési szempontokat: a rajzok tartalmi elemeit, a gyermek által használt színeket, a gyermek által felhasznált lap kitöltöttségét és a médiára jellemző tartalmi elemeket. Ezen kutatásom rávilágított arra, hogy mekkora és mennyire intenzív befolyással lehet a média a gyermekek életére és rajzaira. Ezenkívül vitathatatlan, hogy a médiavilág teljesen beépül a gyermekek mindennapjaiba, a nem megfelelő tartalmak befolyásolhatják a gyermekek lelki egészségét, így belső feszültséget és szorongást keltve, melyek teljes alakot ölthetnek a kisgyermekek alkotta rajzokon.
Hungarian Title
A média, mint befolyásoló eszköz a gyermekrajzok tükrében
English Title
The media as an influencing tool in children's drawings
Institution
University of Sopron
Faculty
Institute/Establishment/Department
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Specialization
BPK - Német nemzetiségi óvodapedagógus (BA)
Supervisor(s)
Item Type: | Thesis |
---|---|
Depositing User: | Réka Deákovits |
Date Deposited: | 25 Jul 2023 09:19 |
Last Modified: | 22 Sep 2023 08:57 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10973 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |