Német, magyar vagy a kettő együtt? A hagyományok aránya a német nemzetiségi óvodákban és családokban

Pávics, Dominika (2023) Német, magyar vagy a kettő együtt? A hagyományok aránya a német nemzetiségi óvodákban és családokban. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Pávics Dominika - Német, magyar vagy a kettő együtt. A hagyományok aránya a német nemzetiségi óvodákban és családokban - szakdolgozat.pdf] PDF
Pávics Dominika - Német, magyar vagy a kettő együtt. A hagyományok aránya a német nemzetiségi óvodákban és családokban - szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Gustav Mahler magyarra fordított szavai gyönyörűen tükrözik, hogyan is kéne vélekednünk kultúránk tradícióiról: „A hagyomány nem a hamu imádata, hanem a tűz továbbadása”. Fontosnak tartom, hogy a gyermekek már korán megismerkedjenek népünk értékeivel, mint például a szokásokkal, táncokkal, dalokkal és népi játékokkal. A nemzetiségi óvodáknak e tekintetben különleges a helyzetük, hiszen ezekben az intézményekben nem egy, hanem két kultúra elemeit közvetítik a gyermekek felé. Feltettem a kérdést, hogy a magyar és német hagyományok, értékek milyen arányban és formában vannak jelen a német nemzetiségi óvodákban és családokban. Szakirodalmi vizsgálódásom során feltártam, hogy hogyan jelentek meg a népi törekvések (népdalok, népi játékok) az óvodákban, kifejtettem az erre vonatkozó, rendszerváltás utáni szabályozásokat, valamint megvizsgáltam a német nemzetiségi óvodák helyzetét is. Különböző irodalmak alapján rendszereztem a nevelési év jeles napjaihoz tartozó szokásokat német és magyar vonatkozásban. Kutatásom során készítettem egy interjút egy több, mint 37 éve német nemzetiségi óvodában dolgozó pedagógussal, valamint egy kérdőívet, melyben külön megszólítottam a német nemzetiségi óvodapedagógusokat, a gyermekként ilyen intézménybe járó személyeket, valamint olyan szülőket, kiknek gyermeke német nemzetiségi óvodába jár/járt. A hipotéziseimet, melyek a magyar és német hagyományok megjelenésének arányára és formájára, a gyermekként német nemzetiségi óvodába járók identitástudatára, valamint a magyar és német nemzetiségi néptánc elemeinek elkülönülésére vonatkoztak, a kérdőívre kapott válaszok, és az elkészített interjú alapján hol igazolni, hol cáfolni tudtam.

Magyar cím

Német, magyar vagy a kettő együtt? A hagyományok aránya a német nemzetiségi óvodákban és családokban

Angol cím

German, Hungarian or both? Proportion of traditions in german nationality kindergartens and families

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Művészeti és Sporttudományi Intézet

Szak

BPK - Német nemzetiségi óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Árvayné Nezvald, Anett
Művésztanár

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Dominika Pávics
Dátum: 15 Jún 2023 11:33
Utolsó módosítás: 15 Jún 2023 11:33
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10924

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet