A kisgyermekkori idegennyelv-fejlesztés jelenkori motivációi és eredményei két magyar óvodában

Devecsery, Veronika (2023) A kisgyermekkori idegennyelv-fejlesztés jelenkori motivációi és eredményei két magyar óvodában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_DevecseryVeronika_O6C3G6.pdf] PDF
szakdolgozat_DevecseryVeronika_O6C3G6.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Napjainkban szinte már elvárás, hogy beszéljünk idegen nyelveket. Akkor miért is ne kezdhetnénk el a tanulást már óvodáskorban? Azért választottam a kisgyermekkori idegennyelv-elsajátítás témáját, mert aktuálisnak, és fontosnak tartom, továbbá közelinek éreztem magamhoz. Szívesen kutattam a témában, a kíváncsiságom hajtott előre. A problémakörrel korábban már ismerkedtem egyetemi éveim alatt, az angol specializációs tantárgyak segítségével. Rengeteg kérdés merült fel bennem a korai idegennyelv-fejlesztéssel kapcsolatban: milyen módszereket alkalmaznak az óvodában az idegen nyelvek fejlesztésére, hány éves korban érdemes elkezdeni az idegennyelv-elsajátítást, illetve, hogy a szülők milyen véleménnyel vannak a témával kapcsolatban. Feltételeztem, hogy a minél korábban megkezdett nyelvfejlesztés több szempontból is pozitív irányba befolyásolja a gyermekeket, valamint élvezik ezeket a nyelvi foglalkozásokat. A szülők többsége pedig támogatja az korai idegennyelv-fejlesztést. A témában kevés szakirodalom lelhető fel, a kutatók eddig inkább az iskolai nyelvelsajátítással foglalkoztak, mintsem az óvodaival. Számos könyvet és cikket olvastam el a témában, hogy tudásomat bővítsem, felmerülő kérdéseimre megleljem a válaszokat. Úgy gondolom, rengeteg új, hasznos információ birtokába jutottam a szakirodalom tanulmányozása során, ami a kutatásom alapját képezte. Kutatásom sikerességéhez minél több oldalról szerettem volna megvizsgálni a választott témámat, így a trianguláció kutatási módszerét alkalmaztam. A szülők és nagyszülők véleményére voltam kíváncsi, amihez egy kérdőívet készítettem. A kérdőív arra irányult, hogy a szülők fontosnak tartják-e napjainkban, hogy beszéljünk idegen nyelven, illetve, hogy szerintük fontos-e már ezt óvodáskorban elkezdeni elsajátítani. Készítettem interjúkat angol foglalkozásokat tartó óvodapedagógusokkal, akik betekintést engedtek a foglalkozásaik felépítéseibe, tanítási módszereikbe, az angolnyelv-fejlesztés rendszerének mindennapjaiba. Végül, de nem utolsósorban pedig részt vettem angol foglalkozásokon is, ahol megfigyeléseket végeztem. Főként a gyerekek aktivitását és motivációját figyeltem meg, hogy mennyire szeretik a foglalkozásokat, mennyire aktívak és közreműködőek. Természetesen az óvodapedagógusok motiválóképességét és a foglalkozások felépítésének milyenségét is néztem. Több kutató és nyelvész véleménye szerint azok a gyermekek, akik már óvodában, vagy akár még előbb találkoznak idegen nyelvekkel, sokkal elfogadóbbak és nyitottabbak lesznek embertársaik felé. Szívesen ismerkednek másokkal, könnyebben szereznek barátokat, és fedeznek fel más kultúrákat. Továbbá, jobban tudnak alkalmazkodni a nyelvtani szabályokhoz, nem érzik kényszernek, sőt élvezik az új dolgok felfedezését, és nem félnek a hibázás lehetőségétől sem. Kutatásom alapján megállapíthatom, hogy az óvodai korai idegennyelv-fejlesztés rendkívül hasznos lehet, ha az óvodapedagógusok megfelelő módszereket és eszközöket alkalmaznak hozzá. A gyermekek nagyon nyitottak és szívesen vesznek részt ilyen jellegű foglalkozásokon. Illetve a szülők is úgy vélik, hogy napjainkban elengedhetetlen az, hogy beszéljünk idegen nyelveket. Ezen felül hasznosnak és pozitívnak tartják, ha ezt már óvodáskorban elkezdik a gyerekeket, hiszen ilyenkor rendkívül fogékony korszakban vannak, és erőfeszítés nélkül ragad rájuk a tudás.

Magyar cím

A kisgyermekkori idegennyelv-fejlesztés jelenkori motivációi és eredményei két magyar óvodában

Angol cím

Contemporary motivations and effectiveness of early foreign language development in two Hungarian kindergartens

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kitzinger, Arianna
egyetemi docens, PhD.

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Veronika Devecsery
Dátum: 01 Aug 2023 10:35
Utolsó módosítás: 12 Szep 2023 06:33
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10921

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet