Galambos, Kata (2023) A gyermeki személyiség megismerése gyermekrajzok elemzésével. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
szakdolgozat_galamboskata_TJMDCP.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (3MB) |
Abstract
Szakdolgozatom témája a gyermekek személyiségének megismerése, a gyermekek meserajz elemzésén keresztül. A mesék és a vizualitás szoros kapcsolatban állnak egymással hiszen mindegyik szorosan köthető a belső képalkotáshoz, feszültségeink levezetéséhez. A mese végén általában a jó győzedelmeskedik, míg a rossz megbűnhődik. A kisgyermekek a meséken keresztül sajátítják el világunk erkölcsét. A témám elméleti hátterében betekintést nyújtok a mesék és a gyermekrajzok világába, az óvodáskorúak gondolkodásmódjába és az erkölcs fejlődésébe. Kutatásomhoz Zsubrits Attila által kidolgozott meserajz módszert alkalmaztam a gyermekek rajzainak megfigyeléséhez. A gyermekeknek a kutatásom során: A szorgalmas és a rest leány mesét meséltem el, amelyre meserajzokat készítettek. Kutatásomban arra kerestem a választ, hogy a már iskola előtt álló nagycsoportos gyermekek szét tudják-e már választani a jó és a rossz cselekedeteket és tulajdonságokat egymástól és hogy hogyan jelenik meg a jutalmazás és a büntetés motívuma a rajzaikban. Kíváncsi voltam ezen felül arra, hogy a nemeknél a rajzokban és a válaszokban milyen különbségek mutatkoznak. Úgy vélem a kutatásom eleget tesz a megfogalmazott céljaimnak. A mesekép, meseszereplő választásban és válaszokban visszatérően megjelenik a jó iránti preferencia és a rossz iránti ellenszenv.
Hungarian Title
A gyermeki személyiség megismerése gyermekrajzok elemzésével
English Title
Understanding the personality of children by analysing children's drawings
Institution
University of Sopron
Faculty
Institute/Establishment/Department
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Specialization
Supervisor(s)
Item Type: | Thesis |
---|---|
Depositing User: | Kata Galambos |
Date Deposited: | 25 Jul 2023 09:16 |
Last Modified: | 22 Sep 2023 08:56 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10906 |
Actions (login required)
View Item |