Az idegen nyelv elsajátításának összehasonlító vizsgálata ikerpároknál és testvérpároknál

Kovács, Eszter (2023) Az idegen nyelv elsajátításának összehasonlító vizsgálata ikerpároknál és testvérpároknál. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_kovacseszter_se6oi8.pdf] PDF
szakdolgozat_kovacseszter_se6oi8.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (525kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomat a nyelvelsajátítás témájában készítettem. Számos kutatást találhatunk azzal kapcsolatban, hogy a nyelvtanulást milyen tényezők befolyásolják. Ezek a vizsgálatok azonban a testvérség és az ikerség témájára nem térnek ki, arról viszont mégis olvashatunk, hogy az ikerség egy rendkívül különleges kötelék két testvér között. Ezen gondolat hatására készítettem kutatásomat, melynek során fő célomnak tekintettem megvizsgálni azt, hogy van-e különbség az ikertestvérek és a testvérek nyelvelsajátítási szokásaiban, illetve, hogy hatással van-e a nyelvtanulás folyamatára az ikertestvérek szoros és különleges kapcsolata. Kutatásom megvalósulását egy kvalitatív módszer alkalmazásával tettem lehetővé: készítettem egy esettanulmányt, ehhez kapcsolódóan pedig interjúkat végeztem a kutatáshoz szükséges adatok gyűjtéséhez. A vizsgálati anyagomhoz szükséges interjúkat egy ikerpárral és egy testvérpárral készítettem el, melyeket dolgozatomban részletesen bemutatok, illetve összehasonlítóan elemzek. Ez a módszer sokkal mélyebb és részletesebb értelmezhetőséget adott, mintha másfajta módszert (pl. kérdőívet) alkalmaztam volna. Ezért is fontos kiemelnem, hogy mivel kutatásom egy mélyebben vizsgált szelete az adott témának, és specifikus esetként írható le, ezért semmiképpen sem lehet általánosításokat megállapítani belőle.Dolgozatomban egy újabb, kevésbé felfedezett területhez tartozó kutatást hoztam létre, mely már önmagában számos újdonságot tartalmaz. A felvetett kutatási kérdések és hipotézisek számomra is váratlan eredményeket hoztak. Elmondható, hogy a dolgozatomban arra a következtetésre juthatunk, hogy míg az ikertestvérek megegyező nyelvtanulási stratégiákat alkalmaznak, addig a testvérpár stratégiáiban különbségek is fellelhetőek. Mindehhez fontosnak tartottam a kapcsolatot is megvizsgálni az adatközlők között, mely jól mutatja, hogy az ikrek közti összetartás és mély bizalom nagymértékben hatással van a nyelvelsajátítás folyamatára és befolyásolja azt.

Magyar cím

Az idegen nyelv elsajátításának összehasonlító vizsgálata ikerpároknál és testvérpároknál

Angol cím

A comparative study of twins' and siblings' foreign language acquisition

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kitzinger, Arianna
egyetemi docens, PhD.

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Eszter Kovács
Dátum: 01 Aug 2023 10:35
Utolsó módosítás: 12 Szep 2023 06:32
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10902

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet