Az anyanyelv és az idegen nyelv elsajátításának kapcsolata egy- és kétnyelvű egyének vizsgálatában

Kovács, Zsófia (2023) Az anyanyelv és az idegen nyelv elsajátításának kapcsolata egy- és kétnyelvű egyének vizsgálatában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_kovacszsofia_vjvb88.pdf] PDF
szakdolgozat_kovacszsofia_vjvb88.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (548kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatom a kétnyelvűség és az identitás kérdését, az idegen nyelvek és az anyanyelv elsajátítását járja körül. Munkám megírása során fő célomnak tekintettem, hogy kutatásommal részletes betekintést nyerhessek és információt szerezzek egy kétnyelvű csoport anyanyelvi és idegennyelv-elsajátítási hátteréről, valamint, hogy ezt összevessem az egynyelvű egyének csoportjával. Kiemelt szándékom volt még a kétnyelvű csoport identitásról való véleményét megtudni, mely szintén újabb adatokkal szolgált a kutatásom elvégzéséhez. A kutatásom elkészítéséhez az esettanulmány módszerét, azon belül pedig az interjúkészítést alkalmaztam. Célcsoportom a kétnyelvű egyének voltak, akiknek az interjúkból származó eredményeit az egynyelvű csoport feldolgozott anyagával hasonlítottam össze. Három kétnyelvű és két egynyelvű személyt kérdeztem meg a vizsgálathoz kapcsolódó részletekbe menő kérdésekkel. Hipotéziseimmel olyan kérdésekre szerettem volna fényt deríteni, mint például, hogy hatékonyabb-e a kétnyelvű egyének idegennyelv- elsajátítása, mint az egynyelvűeké, eltérőek-e az elsajátítási szokások a két csoport között, vagy hogy többkultúrájúság jellemez-e minden vizsgált kétnyelvű egyént. A hipotéziseim nagy része nem, vagy csak részben igazolódott be, melyre azt a magyarázatot tudom adni, hogy minden egyén esetében más eredményeket tudunk felfedezni. Ez jellemzi az általam elkészített kutatásom eredményeit is. A kutatásom végére arra a következtetésre jutottam, hogy míg az idegennyelv-elsajátítási technikák hasonlóak a két csoporton belül, addig azok a kiskorban már két nyelvi tapasztalattal rendelkező egyének, akik az adott idegen nyelv környezetében élnek és/ vagy a nyelvet beszélő személyek veszik körül őket, sokkal hatékonyabban sajátítják el az idegen nyelvet, mint az egy anyanyelvű társaik. Ezzel a megállapítással a kutatásom az alkalmazott nyelvészeti vizsgálatokhoz új, egyéni eredményekkel járul hozzá.

Magyar cím

Az anyanyelv és az idegen nyelv elsajátításának kapcsolata egy- és kétnyelvű egyének vizsgálatában

Angol cím

The study of mother tongue and foreign language acquisition in monolingual and bilingual individuals

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományok Intézete

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kitzinger, Arianna
egyetemi docens, PhD.

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Zsófia Kovács
Dátum: 01 Aug 2023 10:35
Utolsó módosítás: 12 Szep 2023 06:32
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10897

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet