A LOVASTERÁPIA HATÁSA AZ AUTIZMUS SPEKTRUM ZAVARRAL ÉLŐ ÓVODÁS ÉS KISISKOLÁS KORÚ GYEREKEKNÉL

Beró, Katalin (2023) A LOVASTERÁPIA HATÁSA AZ AUTIZMUS SPEKTRUM ZAVARRAL ÉLŐ ÓVODÁS ÉS KISISKOLÁS KORÚ GYEREKEKNÉL. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_Beró Katalin_C8RUUM.pdf] PDF
szakdolgozat_Beró Katalin_C8RUUM.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témájaként az állatasszisztált terápiát, azon belül a lovasterápiát választottam, mert egyre szélesebb körben fedezik fel ennek a területnek a gyógyító és fejlesztő hatását. Szakdolgozatom egyik célja, hogy bemutassam a lovasterápiát, azon belül a gyógypedagógiai lovaglást és lovastornát. A másik, hogy ismertessem a terápia pozitív hatásait az autizmus spektrum zavarral diagnosztizált óvodás és kisiskolás korú gyermekek esetében. Ennek a prezentálására és vizsgálatára a közkedvelt kvalitatív módszert, az interjút választottam. Az alábbi hipotézisek igazolására vállalkoztam: A fejlesztő foglalkozásokon a lónak jelentős terápiás hatása van, elsősorban a kommunikáció és a szocializáció területén. A ló alkalmazása a foglalkozások során csökkenti a szorongásos és a viselkedési problémákat. A lóval való közös munka elősegíti az autista gyermekek hatékonyabb tanulását. A jobb anyagi helyzetben lévő családok, könnyebben engedhetik meg maguknak a lovasterápiát, mivel ez a tevékenység általában magasabb költségekkel jár. Az interjúk során szülőket, gyógypedagógusokat és lovasterapeutákat kérdeztem meg arról, hogy szerintük a lovasterápiában részvevő autista gyermekekre milyen hatással vannak a lovas foglalkozások és magának a lónak a jelenléte. A kutatási eredményeim alapján a fenti hipotézisek bizonyítást nyertek, a lónak jelentős terápiás hatása van a fejlesztő foglalkozásokon, a kommunikáció és a szocializáció terén egyaránt (75% szakemberek, 100% szülők tapasztalata alapján). A terapeuták, szülők és gyógypedagógusok által adott válaszok alapján kijelenthető, hogy ló bevonása a foglalkozások során csökkenti a szorongást és viselkedési problémákat, valamint elősegíti az autista gyermekek hatékonyabb tanulását. A lovasterápia, különös tekintettel a kommunikációra és a szociális interakciókra gyakorolt hatása miatt, kiemelten alkalmas az autizmusban érintett gyerekek fejlesztésére.

Magyar cím

A LOVASTERÁPIA HATÁSA AZ AUTIZMUS SPEKTRUM ZAVARRAL ÉLŐ ÓVODÁS ÉS KISISKOLÁS KORÚ GYEREKEKNÉL

Angol cím

The Effect of Equine Therapy on Preschool and Elementary School-Aged Children with Autism Spectrum Disorder

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Vighné Dajcs, Bernadett
mesteroktató

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Katalin Beró
Dátum: 25 Júl 2023 09:16
Utolsó módosítás: 25 Júl 2023 09:16
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10889

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet