Horváth, Renáta (2023) Gyermekneveléssel kapcsolatos vélekedés, tapasztalatok vizsgálata. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
Horváth Renáta - Gyermekneveléssel kapcsolatos vélekedések, tapasztalatok vizsgálata - szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (888kB) |
Absztrakt (kivonat)
Gyermekneveléssel kapcsolatos vélekedések, tapasztalatok vizsgálata A kutatásom folyamán egy kérdőív segítségével mértem fel 1 hónapon (2023.január-február) keresztül a kitöltők vélekedését és tapasztalatait a gyermekneveléssel kapcsolatban. A kérdőívet két népszerű közösségi oldalon érhették el, és online formában tölthették ki a személyek. A részvétel minden esetben önkéntes alapú és anonim volt, amelyet egy írásos tájékoztatás előzött meg, ahol a résztvevők megismerték a kérdőív témáját, a kitöltéshez szükséges idő hosszát és az adatok kezelését. Összesen 209 személy válaszát vizsgáltam és senkit sem zártam ki. A vizsgálati mintába bármilyen korosztályú, nemű és végzettségű személy kerülhetett. A kérdőív első felében demográfiai kérdésekre tértem ki, majd a vizsgált személy nemére, életkorára, gyermekeire irányult. A kitöltők alacsony életkorából adódóan a többség legmagasabb végzettsége az érettségi, valamint többen nem rendelkeznek gyermekkel. A gyermekkel rendelkező kitöltők 28,2%-ának (52 fő) két gyermeke is van. Ezek közül a kitöltők közül majdnem felének felnőtt korú gyermeke/gyermekei vannak. Ezt követően a gyermekbántalmazásról szerzett ismereteikről kérdeztem a résztvevőket. Az eredmények rávilágított arra, hogy feltehetően az emberek jelentős részének nincsenek megfelelő és megbízható ismereti a gyermekbántalmazással kapcsolatban. A vizsgált személyek a gyermekbántalmazás alatt leginkább a fizikai és lelki bántalmazást értik, de a válaszok között kisebb gyakorisággal megjelent az elhanyagolás és a szexuális bántalmazás, illetve a „bullying” is. A gyermekbántalmazás kérdéskörében vizsgáltam azt, hogy a válaszadók milyen arányban tapasztalták a gyermekbántalmazást, annak mely fajtáját, illetve azt, hogy kivel történt meg ez a fajta bántalmazás. Az eredmények rávilágítottak arra, hogy a bántalmazást tapasztalt személyek leggyakrabban a fizikai bántalmazással szembesültek, illetve az elhanyagolás valamely fajtájával találkoztak már környezetükben. A bántalmazást tapasztalt személyek leggyakrabban ismerősi körében történt a gyermekbántalmazás, azonban az sem volt ritka, ha a baráti körükben vagy a szűk családi körükben történt a bántalmazás. A gyermekbántalmazás témaköre után a különböző gyermeknevelési módszerekről való vélekedésre, tapasztalatokra tértem át, ahol a vizsgált személyek általánosságban úgy vélték, hogy a leghatékonyabb gyermeknevelési eszköz az okoseszköztől való eltiltás, valamint a gyermeket nevelők napjainkban ezt alkalmazzák a legtöbbször, mint nevelési módszer. Továbbá, összehasonlítottam, hogy a kitöltők és szüleik nevelési módszerei között milyen hasonlóságok vagy eltérések vannak. Az eredmények azt mutatják, hogy a nevelési módszerek részben változnak a korszaknak megfelelően. A legnagyobb tanulság, hogy sokan úgy nevelik gyermeküket, ahogy őt is nevelték a szülei.
Magyar cím
Gyermekneveléssel kapcsolatos vélekedés, tapasztalatok vizsgálata
Angol cím
Examining perceptions and ecperiences of child-rearing
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Szakdolgozat |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Renáta Horváth |
Dátum: | 25 Júl 2023 09:14 |
Utolsó módosítás: | 20 Szep 2023 06:29 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10853 |
Actions (login required)
Tétel nézet |