Kutyával asszisztált foglalkozások az óvodában

Kovács, Kitti Panka (2023) Kutyával asszisztált foglalkozások az óvodában. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Kovács Kitti Panka_Kutyával asszisztált foglalkozások az óvodában_Szakdolgozat.pdf] PDF
Kovács Kitti Panka_Kutyával asszisztált foglalkozások az óvodában_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (505kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom kutatási célja volt felmérni, hogy a magyarországi óvodákban mennyire elterjedt a kutyás terápia, emellett arra voltam kíváncsi, hogy milyen véleménnyel vannak erről az óvodapedagógusok és a szülők. Fontosnak tartottam megtudni, hogy azokban az óvodákban, ahol jelen van a kutyás terápiás foglalkozás, az milyen módon zajlik, milyen rendszerességgel valósulnak meg ezek a foglalkozások és egy-egy foglalkozáson milyen arányban vesznek részt az óvodába járó gyerekek. Továbbá szerettem volna megismerni a kutyás terápiás foglalkozások hátterét, ezen belül azt, hogy milyen feltételeknek kell megfelelnie a terapeutának és a kutyának, milyen képzettség szükséges a terápiázáshoz, illetve a képzettség megszerzése milyen módon zajlik, a foglalkozások tartásához milyen feltételeknek kell teljesülni, milyen környezet szükséges hozzá, illetve hogyan épül fel egy óvodai csoportnak tartott foglalkozás. A szakdolgozatom kutatási része két vizsgálatból állt. Az első vizsgálat célja volt felmérni, hogy a magyarországi óvodákban mennyire elterjedt a kutyás terápia, emellett, hogy milyen véleménnyel vannak erről az óvodapedagógusok és a szülők. Továbbá célja volt megtudni, hogy azokban az óvodákban, ahol jelen van a kutyás terápiás foglalkozás, az milyen módon zajlik, milyen rendszerességgel valósulnak meg ezek a foglalkozások és egy-egy foglalkozáson milyen arányban vesznek részt az óvodába járó gyerekek. Ebben a vizsgálatban 60 óvodapedagógus vett részt. Nagyrészük óvodai keretek között, szervezett formában találkozott ezekkel a foglalkozásokkal. A vizsgálat során azt is megtudtam, hogy a kitöltők csupán negyedének intézményében van lehetőség ezekre a foglalkozásokra. Ennek ellenére a szülők pozitívan fogadják a kutyás foglalkozásokat. Azok közül a pedagógusok közül, akiknél nincs az óvodában lehetőség kutyás foglalkozásokra a többség azt nyilatkozta, hogy nyitott lenne ezekre a foglalkozásokra. A második vizsgálat egy interjú volt egy kutyás terápiás szakemberrel, aki 2013 óta foglalkozik a kutyás terápiás foglalkozások tartásával. Border Collie kutyáival tart foglalkozásokat Sopronban és környékén különböző intézményekben, többek között óvodákban is. Az interjú célja volt megismerni a kutyás terápiás foglalkozások hátterét, ezen belül azt, hogy milyen feltételeknek kell megfelelnie a gazdának és a kutyának, milyen képzettség szükséges a terápiák és foglalkozások vezetéséhez, illetve a képzettség megszerzése milyen módon zajlik. Ezen kívül szerettem volna megtudni, hogy a terapeuta miként tartja meg az adott foglalkozásokat, milyen feltételeknek kell teljesülni, milyen környezet szükséges hozzá, illetve hogyan épül fel egy óvodai csoportnak tartott foglalkozás. Az interjú során megtudhattam, hogy milyen vizsgákat kell teljesíteni a kutya-gazda párosnak, illetve arra is kitértünk, hogy miben különböznek az egyéni és a csoportos foglalkozások. Továbbá megtudtam, hogy milyen gyakorisággal és milyen feltételek mellett valósulhatnak meg a foglalkozások. Emellett azt is megtapasztaltam, hogy a szülők milyen pozitívan állnak a kutyás foglalkozásokhoz. A kutatás során öt hipotézist fogalmaztam meg és a két módszerrel ezek bizonyítására, vagy esetleges cáfolására törekedtem. Mivel az interjút csak egy személlyel, a kérdőívet pedig összesen 60 kitöltővel végeztem, így csak részleges következtetéseket vonhatok le a beérkezett információk alapján. A kutatásból megtudhattam, hogy a szülők többsége pozitívan áll a kutyás terápiás foglalkozásokhoz, míg az óvodapedagógusok egy része nem rendelkezik tapasztalattal az ilyen foglalkozásokról, így nem mindenki támogatja ezeket. Véleményem szerint, ha több lehetőség lenne megtapasztalni a kutyás foglalkozások jótékony hatásait, akkor az óvodapedagógusok is nyitottabban állnának a kutyás foglalkozásokhoz.

Magyar cím

Kutyával asszisztált foglalkozások az óvodában

Angol cím

Dog-assisted activities in the kindergarten

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Óvodapedagógus (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Tóth-Merza, Katalin
adjunktus, PhD.

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Unnamed user with email JM24Q6@uni-sopron.hu
Dátum: 25 Júl 2023 09:14
Utolsó módosítás: 20 Szep 2023 06:30
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10852

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet