Sajátos Nevelési Igényű tanulók jelenléte és megsegítése a Soproni Egyetemen

Pákozdi-Sági, Gabriella Dóra (2023) Sajátos Nevelési Igényű tanulók jelenléte és megsegítése a Soproni Egyetemen. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Pákozdi-Sági Gabriella Dóra- Sajátos nevelési igényű tanulók jelenléte és megsegítése a Soproni Egyetemen-szakdolgozat.pdf] PDF
Pákozdi-Sági Gabriella Dóra- Sajátos nevelési igényű tanulók jelenléte és megsegítése a Soproni Egyetemen-szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (954kB)

Absztrakt (kivonat)

Tanulásban akadályozott szakos gyógypedagógus szakon végzem tanulmányaimat, mely képzési kimeneti követelményei közé tartozik, hogy képes legyek a tanulásban akadályozott és sajátos nevelési igényű tanulók és fiatalok megsegítésére. Így az alapvető érdeklődésen túl alapvető kompetenciákhoz is csatolható a választott téma. Az egyetemi támogató szolgálatok létfontosságú szerepet játszanak annak biztosításában, hogy a hallgatók hozzáférjenek azokhoz az erőforrásokhoz, amelyekre a tanulmányi, érzelmi és szociális sikerhez szükségük van. A hallgatók a sikeres megfelelés mellett a hatékony segítség hatására képesek nem csak az egyetemi kihívásokkal tudnak majd megbirkózni, hanem elérhetik egyéb céljaikat is a későbbiekben. Ez pedig a gyógypedagógia szaktudomány egyik célja is, hogy segítsen elérni az eltérő fejlődésű gyerekek, fiatalok és felnőttek céljait. Kutatási kérdésem, hogy a sajátos nevelési igényű hallgatók mennyire vannak tisztában a törvényben megfogalmazott jogaikkal, illetve a nem sajátos nevelési igényű hallgatótársaik tisztában vannak-e a felsőoktatási törvényekkel? A hipotézisem, hogy a sajátos nevelési igényű hallgatók nincsenek tisztában a törvényben meghatározottak szerinti jogaikkal. A felvázolt kutatási kérdést és hipotézist kvantitatív kutatásmódszertani ( Brymann, 2006) mentén láttam indokoltnak kutatni. Ennek oka, hogy a hivatkozott szakirodalmi források a fogalmi lehatárolás alapján jól körvonalazhatók és ezért hatékonyan vizsgálhatók zárt végű kérdések sorozatával. A kérdőívet Google űrlap segítségével hoztam létre,zárt kérdésekkel és skálázott értékeknek megfelelően a hiedelmekre kérdeztem rá a sajátos nevelési igénnyel kapcsolatban. A Soproni Egyetem hallgatóit és oktatóit kérdeztem, így ilyen szempontból rétegzett mintavétellel csak erre a két csoportra fókuszáltam, így csoportos, de valójában egylépcsős módszerrel, véletlen eljárással, önkéntesen töltötték ki az online kérdőívet. Részben voltak egyszerű, ismereteket ellenőrző kérdések és a méltányossággal kapcsolatos hiedelmeket feltáró kérdések, illetve a kérdőív végén rövid szöveges észrevételeket fogalmazhattak meg a kitöltők, mellyel több esetben éltek is. Összességében, bár a kérdőív kitöltése és a kitöltők száma alapján óvatosan tehetünk kijelentéseket, hogy a hipotézisem igazolódott, azaz a hallgatók kevesebbet tudnak a vonatkozó jogszabályokról és a sajátos nevelési igényhez, Támogató Szolgálathoz köthető lehetőségekről. Önmagában az is probléma volt, hogy nem tudtam elérni az oktatókat, kérdéses azonban ennek ellenére is, hogy miért töltötték ki ilyen alacsony létszám mellett, mely akár a kutatás újratervezését és ismétlésének lehetőségét adekvát módosítás mellett is lehetővé teszi.

Magyar cím

Sajátos Nevelési Igényű tanulók jelenléte és megsegítése a Soproni Egyetemen

Angol cím

Presence and support of students with special educational needs at the University of Sopron

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Vida, Gergő
adjunktus, PhD

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Gabriella Dóra Pákozdi-Sági
Dátum: 25 Júl 2023 09:14
Utolsó módosítás: 21 Szep 2023 10:27
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10845

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet