Horváth Bence, (2015) Az elmúlt évek dohányzást korlátozó intézkedéseinek hatása a fogyasztói magatartásra. BA/BSc, Közgazdaságtudományi Kar.
![]() |
PDF
SZAKDOLGOZAT.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (2346Kb) |
Abstract
A dohányzás elkerülése, és a fiatalok körében való csökkentése fokozottan fontos ügy hazánkban és világszerte. Magyarország 2004. május 1-én lett az Európai Unió tagja, a csatlakozást követően jellemzően egyre szigorúbb a dohányzás visszaszorítását elősegítő jogszabályok bevezetésére került sor. Ma már globális tendencia, hogy az egészségtudatosság jegyében az országok egyre nagyobb figyelmet fordítanak a nemdohányzók védelme és a dohányzók arányának csökkentése érdekében meghozott szabályozási környezetre. Magyarországon 2012. január 1-én lépett életbe a dohányzási tilalom közterületeken és zárt légterű nyilvános helyeken, majd 2012. szeptember 11-én az Országgyűlés jelentős többséggel elfogadta a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítására irányuló és a dohánytermékek kiskereskedelmét államosító úgynevezett „trafiktörvényt”. A törvény 2013. július 1-én lépett hatályba. Elfogadása előtt hosszas viták előzték meg, hatalmas port kavart és rengeteg negatív kritikával illették a hazai dohánypiac szereplői. Az új rendszer a korábbinál kockázatosabb helyzetbe hozta a dohány nagykereskedőket és a feketepiac felerősödéséhez vezetett. A törvény nagy hatással volt a dohánytermék-piac összes szereplőjére, átalakította a fogyasztói szokásokat és az egész dohány kiskereskedelmet, mivel annak államosításáról határoz. A várt és nem várt hatások alapján megkérdőjelezhető, hogy sikeres volt-e a piacszabályozás bevezetése. Szakdolgozatom összegzi a vonatkozó elméleti hátteret, majd saját kutatásban bizonyosodik meg a szekunder kutatásban felvázolt állításokról. Sorra vettem azokat a külső és belső tényezőket, melyek a dohányzási magatartást befolyásolhatják, majd primer kutatásom keretében megvizsgáltam a hazai dohányos fiatalok körében megfigyelhető változásokat, összefüggéseket. Kvalitatív kutatást végeztem, dohányzó fiatalok segítségével készült fókuszcsoportos interjúkon keresztül vizsgáltam a célcsoport attitűdjét, dohányzással kapcsolatos motivációját, illetve általános véleményüket a magyarországi szabályozási környezettel kapcsolatosan. Kutatásom eredményei összességében alátámasztották más tanulmányok állításait és előzetes feltevéseimet, miszerint a kezdeti negatív megítélés ellenére a különféle szabályozások normaként történő elfogadása az idő múlásával általánosan bekövetkezik. Az elmúlt évek dohányzást korlátozó intézkedései és a fokozatos áremelkedések hatással voltak a fiatalok dohányzási szokásaira, leginkább az alternatív módszerek előtérbe kerülése figyelhető meg.
Magyar cím
Az elmúlt évek dohányzást korlátozó intézkedéseinek hatása a fogyasztói magatartásra
Angol cím
Effects of the past years smoking restrictive measures on consumer behavior
Institution
Nyugat-magyarországi Egyetem
Faculty
Tanszékcsoport/intézet
x - ARCHIV KTK - Vezetés-szervezési és Marketing Intézet (megszűnt: 2015.06.30.)
Specialization
KTK - Kereskedelem és marketing alapszak (BA)
Témavezető(k)
Témavezető neve | Beosztás, tudományos fokozat, intézmény | |
---|---|---|
Iszak Noémi, | tanársegéd | iszakn@ktk.nyme.hu |
Item Type: | Szakdolgozat |
---|---|
Depositing User: | Horváth Bence |
Date Deposited: | 2015. Jul. 21. 07:51 |
Last Modified: | 2015. Jul. 21. 07:51 |
URI: | http://diploma.nyme.hu/id/eprint/108 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |