Óvoda és a család kapcsolatrendszere az óvoda-iskola átmenet tükrében

Kovács, Mirjam (2023) Óvoda és a család kapcsolatrendszere az óvoda-iskola átmenet tükrében. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_KovácsMirjam.pdf] PDF
Szakdolgozat_KovácsMirjam.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Az óvoda-iskola átmenet zökkenőmentessége nem egy év pedagógiai munkáján, hanem a család, az óvoda és az iskola, segítő, támogató nevelési módszerein múlik, hosszú pedagógiai folyamat eredménye. Természetes folyamatról van szó, amely a fejlődés és a sikeres teljesítmény örömét hozza a gyermek számára, ha az életkoruknak megfelelő tevékenységekben vehetnek részt. Az óvodából az iskolába való átmenet hirtelen változást jelent a gyermekek számára még akkor is, ha felkészítjük őket rá. Dolgozatom a szülők és az óvoda kapcsolatrendszeréről szól az óvoda-iskola átmenet tükrében. Szakirodalmi részben említést teszek a családról, óvodáról és ezek együttműködéséről, az óvodával szembeni elvárásokról, illetve az átmenetekről. Kutatási célom, hogy feltárjam a szülők véleményét az óvoda-iskola átmenetről, illetve hogy megvizsgáljam az átmenettel kapcsolatban felmerülő problémákat, valamint a pedagógus és a szülő közti kommunikációt. Iskolakezdés időszakában aktuális magyar és matematikai tankönyvek feladatait elemezve, célom megvizsgálni, hogy alkalmasak-e az eredményes használatra, elősegítik-e a kisgyermekek tanulási folyamatát, képességeik, készségeik fejlesztését. Fontosnak tartom feltárni a szülők véleményét az intézményváltásról és a szülők által vélt megfelelő csoportszervezési formáról. Mindezek mellett célom felkutatni, hogy milyen módszereket, illetve változtatást gondolnak célravezetőnek a szülők. Kutatásom eredményességéhez kérdőívet állítottam össze a nagycsoportos gyermekek szülei számára. Mely segítségével bebizonyítottam, hogy a szülők támogatják a késleltetett iskolakezdést, azonban nem támogatják a 0.osztály bevezetését. Hipotézisem, melyben az feltételeztem, hogy a szülők szerint a szándékos figyelem és a feladattudat a legfontosabb tényezők, melyek elengedhetetlenek a sikeres iskolakezdéshez, bizonyítást nyert. Remélem, hogy munkám segítséget nyújthat azoknak a pedagógusoknak, vagy szülőknek, akik az átmenetek megkönnyítése érdekében kutatnak.

Magyar cím

Óvoda és a család kapcsolatrendszere az óvoda-iskola átmenet tükrében

Angol cím

The system of relations between the kindergarten and the family in the aspect of kindergarten-school transition

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Neveléstudomány (MA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kissné Zsámboki, Réka
dékánhelyettes, egyetemi docens

Mű típusa: Diplomadolgozat (MA/MSc)
Felhasználói azonosító szám (ID): tanuló Mirjam Kovács
Dátum: 25 Júl 2023 09:12
Utolsó módosítás: 11 Szep 2023 12:21
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10791

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet