Csajkás, Rita (2023) Pályaválasztás a Győri Szakképzési Centrum Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma tekintetében. MA/MSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.
PDF
Diplomamunka_Csajkás Rita_SNN92Q.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg Download (5MB) |
Absztrakt (kivonat)
A diplomamunkám két nagy részre bontható, az elméleti részben a pályaválasztás témájával foglalkozó neves hazai szakemberek gondolatait, kutatási eredményeit ismertetem, a gyakorlati részben pedig a saját kutatási eredményeimet elemzem. Az elméleti részben a pályaválasztási tanácsadás (Ritoók Pálné, Völgyesy, Kenderfi, Borbély-Pecze, Farkas, Szecsődi), a pályaorientáció (Szilágyi-Völgyesy, Borbély-Pecze-Gyöngyösi-Juhász), az életpálya-tanácsadás, életút-támogató pályaorientáció (Borbély-Pecze-Gyöngyösi-Juhász) témáit mutatom be. Ezt követően a hazai szakirodalmat tekintettem át a pályaválasztási elméletek vonatkozásában (Csirszka, Rókusfalvy, Völgyesy, Szilágyi, Ritoók, Zakar). A diplomamunkám gyakorlati részében öt feltevést fogalmaztam meg, amelyek a középiskolai pályaválasztással kapcsolatos döntéssel, az azzal kapcsolatos információszerzéssel, a pályatartással-pályaelhagyással, a továbbtanulás finanszírozásával és a hazai-külföldi munkavállalással kapcsolatosak. Ezt követően a kutatási módszereket mutattam be, kiemelten a kérdőíves módszert, továbbá bemutattam a saját online kérdőívemet is. Röviden áttekintettem a kutatásom helyszínéül választott középiskola (Győri Szakképzési Centrum Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma) történetét, ismertettem az iskola földrajzi fekvését, létszám adatait, szakma kínálatát, sikereit, szabadisiős és egyéb tevékenységeit. Ezután elemeztem az online kérdőívem harminchárom kérdésére kapott válaszaimat, melyeket grafikusan is ábrázoltam a könnyebb áttekinthetőség kedvéért. A kérdőív kérdéseire kapott válaszok alapján következtetéseimet fogalmaztam meg az öt hipotézisem tekintetében, mely szerint az öt feltevésem tekintetében három esetében beigazolódott az, amit feltételeztem, de kettő esetében nem nyert igazolást az elgondolásom. Ezt követően javaslataimat, következtetéseimet fogalmaztam meg a pályaválasztással kapcsolatban, majd javaslatokat tettem az egyes szakmák alaposabb megismerésének lehetőségeire a pályaválasztás előtt álló kisdiákok számára. Mint például az amerikai minta, a valós munkakörnyezetben tett tanulmányi látogatások, az adott szakmák iskolai környezetben történő bemutatása, a szakmák bemutatása projektmunka keretében, a pályaválasztó kisdiákok önismeretének fejlesztése, a szorosabb együttműködés a diákok, szülők és az iskola között a továbbtanulás folyamatában, témákban végül összegző gondolataimmal zártam a munkámat.
Magyar cím
Pályaválasztás a Győri Szakképzési Centrum Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma tekintetében
Angol cím
Career choice for the Győr Vocational Training Center Jedlik Ányos Mechanical and Information Technology Vocational High School, Vocational High School and College
Intézmény
Soproni Egyetem
Kar
Tanszékcsoport/intézet
BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
Szak
Témavezető(k)
Mű típusa: | Diplomadolgozat (MA/MSc) |
---|---|
Felhasználói azonosító szám (ID): | Rita Csajkás |
Dátum: | 25 Júl 2023 09:10 |
Utolsó módosítás: | 11 Szep 2023 12:14 |
URI: | http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10639 |
Actions (login required)
Tétel nézet |