L. Ritók Nóra "Művészettel nevelés" módszertana és adaptációs lehetőségei a tanulásban akadályozott gyerekek fejlesztésében, szegregált intézményi keretek között

Fodor, Zsuzsanna Veronika (2023) L. Ritók Nóra "Művészettel nevelés" módszertana és adaptációs lehetőségei a tanulásban akadályozott gyerekek fejlesztésében, szegregált intézményi keretek között. BA/BSc, Benedek Elek Pedagógiai Kar.

[thumbnail of Fodor Zsuzsanna Veronika_Fejlesztés L. Ritók Nóra módszertanával szegregált iskolában_Szakdolgozat.pdf] PDF
Fodor Zsuzsanna Veronika_Fejlesztés L. Ritók Nóra módszertanával szegregált iskolában_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (12MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom fő részében egy tudatosan megtervezett és irányított féléves alkotói folyamat szereplőit, helyszínét, terveit, módszereit, eszközeit, lépéseit, céljait és eredményeit ismertetem. Hipotézisem az volt, hogy az L. Ritók Nóra – pedagógus és képzőművész – által kidolgozott művészettel nevelés módszertant alkalmazva, szegregált iskolai környezetben működő rajzszakkörben az ott alkotó SNI tanulók rajzi-vizuális és egyéb képességeik terén valamint személyiségük alakulásában, kibontakozásában és megerősödésében egyaránt pozitív változást, erősödést, fejlődést érhetek el. Kutatásomhoz a legmegfelelőbb módszernek az esettanulmány tűnt, így ezt választottam. Kutatásomat szegregált intézményben, felső évfolyamon tanuló, sajátos nevelési igényű tanulók körében végeztem, akik rajzi – vizuális és egyéb képességek, valamint akadályozottságok és sérülések tekintetében nagyon heterogén csoportot alkotnak. Van közöttük tanulásban akadályozott és értelmileg középsúlyos fokban akadályozott, autista és nem autista valamint az autista diákok között integrált és szegregált formában tanuló fiatal. Hipotézisem beigazolódott, a bemeneti és kimeneti mérések eredményeinek összevetése során különböző pontokon és különböző fokban ugyan, de minden egyes tanulónál tapasztaltam pozitív változást, fejlődést. Ezen fejlődések megjelentek az általam mért rajzi-vizuális képességekben, valamint megfigyelhettem ezeket az alkotói munka, folyamat során szociális téren (kapcsolatépítések, közösséghez tartozás, énkép és önbizalom erősödése) is. Dolgozatom mellékletében a rajzi-vizuális képességeket mérő feladatlap feladatai, valamint a féléves munka során született alkotások fotói szerepelnek.

Magyar cím

L. Ritók Nóra "Művészettel nevelés" módszertana és adaptációs lehetőségei a tanulásban akadályozott gyerekek fejlesztésében, szegregált intézményi keretek között

Angol cím

Nóra L. Ritók "Education by art" methodology and adaptive possibilities in learning disabled children development, in a segregated instituion

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Benedek Elek Pedagógiai Kar

Tanszékcsoport/intézet

BPK - Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Szak

BPK - Gyógypedagógia (BA)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bolla, Balázsné
mestertanár

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Zsuzsanna Veronika Fodor
Dátum: 25 Júl 2023 09:09
Utolsó módosítás: 25 Júl 2023 09:09
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10628

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet