Borászati léptékváltás marketing és vállalatstratégiája

Bednárik, Bence (2023) Borászati léptékváltás marketing és vállalatstratégiája. Egyéb, Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar).

[thumbnail of Bednárik Bence szakdolgozat.pdf] PDF
Bednárik Bence szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Bednárik Bence vagyok, az alapfokú diplomámat a Szent István Egyetem Kertészmérnöki Karán szereztem szőlész-borász mérnökként. A mostani szakdolgozatom témája egy kis családi pincészet léptékváltása, azaz a középbirtokká fejlesztése a Villányi borvidéken. A szakdolgozatom témájának kidolgozásához elsődlegesen szekunder kutatást végeztem, amelyhez magyar és külföldi szakirodalmak, folyóiratok és weboldalak adták a szükséges forrásokat. A primer kutatásaim során pedig két egyéni interjút készítettem el kiválasztott célszemélyekkel. Az interjúk alanyai egy-egy termelő-tulajdonos volt a Mátrai borvidékről és egy pedig a Somlói borvidékről, kiválasztásuk tudatos volt, olyan szempontból, hogy az üzemméret növekedésen már keresztül mentek és ezáltal borvidékük stabil szereplőiként tartják őket számon. Az ide vonatkozó szakirodalomból elsőként az üzleti vállalatok alapjait és felépítésüket tekintettem át, majd elemeztem a vállalatméret kialakításának és a cégek piacra lépésének folyamatait. Tanulmányoztam a kis és középvállalatok növekedési lehetőségeit, valamint a vállalatok életpályájának alakulását. Kiemelt figyelmet szenteltem annak, hogy milyen feltételek szükségesek a cégek növekedéséhez és annak fenntartásához. Áttekintettem Magyarország szőlő- és bortermelésének alakulását, benne a fogyasztási, az export és az import adatokat. Elemeztem a magyarországi bormarketing legújabb trendjeit, a Magyar Bormarketing Ügynökség és a Magyar Nemzeti Borügynökség feladatait és tevékenységét. Bemutattam a szakdolgozatom témájául szolgáló családi pincészet tágabb környezetét, a Villányi borvidék történetét, gazdasági és piaci jelentőségét. Ezt követően felmértem a családi borászat jelenlegi helyzetét, valamint a léptékváltás előkészítéséhez a cég tulajdonosainak tőkeképességét, az elérhető bankhiteleket és pályázati forrásokat. Ismertettem számukra az új hazai és nemzetközi bortrendeket, az értékesítés bővítésének lehetőségeit és a legújabb pr- és marketing eszközöket. A Mátrai és a Somlói borvidék egy-egy termelő-tulajdonosával készített interjúk pedig rávilágítottak azokra a problémákra és egyben lehetőségekre is, amelyekkel a tulajdonosoknak az átalakulás során szembe kell majd nézniük. A helyzetfelmérés alapján úgy ítéltem meg, hogy érdemes belevágni a fejlesztésbe, ezért 15 pontból álló javaslatcsomagot állítottam össze a tulajdonosok számára, amelynek végrehajtása esetén 3 éven belül meg lehet duplázni a pincészet termelési és értékesítési kapacitásait, ezáltal el lehet érni a kitűzött célt, hogy a kis családi pincészetből néhány évben belül a piacon stabilan jelenlévő és rentábilis középbirtok váljon.

Magyar cím

Borászati léptékváltás marketing és vállalatstratégiája

Angol cím

Marketing and corporate strategy change in a scale changing winery

Intézmény

Soproni Egyetem

Kar

Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar (volt Közgazdaságtudományi Kar)

Tanszékcsoport/intézet

LKK - Üzleti Tanulmányok Intézet

Szak

LKK - Mérnök-közgazdász szakirányú továbbképzés (főiskolai) (PG)

Témavezető(k)

Témavezető neve
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Palancsa, Attila
PhD
NEM RÉSZLETEZETT

Helyi kari azonosító

KNL-23/01

Mű típusa: Szakdolgozat
Felhasználói azonosító szám (ID): Bence Bednárik
Dátum: 29 Jún 2023 11:33
Utolsó módosítás: 14 Szep 2023 13:33
URI: http://diploma.uni-sopron.hu/id/eprint/10570

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet